Svenska nationalsången?
Är det okej att ha Svenska Nationalsången spelande i kyrkan antingen när man går ut eller precis när man blivit vigd, i samma anda som den spelas på tex OS eller VM eller så. Eller kommer det klassas helt rasistiskt?
Är det okej att ha Svenska Nationalsången spelande i kyrkan antingen när man går ut eller precis när man blivit vigd, i samma anda som den spelas på tex OS eller VM eller så. Eller kommer det klassas helt rasistiskt?
Största frågan är väl om prästen tycker att det är passande...
Nu tror inte jag att det är många präster som skulle neka, men det kan ju ändå vara bra att fråga först
Men annars tycker jag att det är en vacker melodi och om inte vi vanliga svenskar använder våra symboler så ger vi ju bort dom åt rasisterna. Det innefattar ju både svenska flaggan, nationalsången mm.
Däremot förstår jag inte riktigt symboliken. Skulle er vigsel motsvara att vinna OS?
Ja lite så.. :) Den där sköna känslan av att ha vunnit guld, av att känna sig bäst i världen. Är den så fel när man gift sig med sin bästa vän?
Hahaha okej.. men eye of the tiger är inte det lite träningslokal.. haha..
Kom med flera förslag på "vinnar"låtar! Snälla!
We are all the Winners kanske.. hahaha....
Jag tycker inte alls att nationalsången är rasistisk, men däremot tycker jag att den är lite malplacerad i ett sånt här sammanhang - Om man inte är väldigt patriotisk eller nationalistisk själv och därför tycker att det känns viktigt, såklart!
Men om det är "Vi har vunnit-känsla" ni vill åt tycker jag att ni ska satsa på något pampigare i stället. Dels finns det ju såna moderna (typ We are the champions) men sen finns det ju massor av klassiska såna stycken också!
We are the champions var den första jag kom att tänka på också, samt Simply the best.
Jag hade inte heller associerat nationalsången med en vinst, för mig är det skolavslutning, nationaldag osv.
Jag har varit på en vigsel i kyrkan då inmarschen skedde till nationalsången. Det funkade ok, var pampigt och kändes inte rasistiskt. Tror att tolkningen beror på vilka som valt det och sammanhanget.